Ondanks dat het “seizoen van gedumpte schildpadden” nog niet is begonnen, is het drukker dan ooit met afstandsdieren.
Vorige week werden wij benaderd door eerst een maatschappelijk werker en daarna een buurman met de vraag of wij konden helpen met het opnemen van 5 schildpadden van een meneer die nog een tijd in het ziekenhuis moet verblijven.
Nadat ik de buurman had gesproken en had aangegeven dat er afstandskosten aan verbonden zijn, gaf meneer aan ze dan wel op marktplaats te zetten. Ik heb meneer aangegeven dat welzijn en belang van het dier voor ons altijd belangrijker zijn dan geld en dat als dit een probleem is, dat gewoon aangegeven kan worden. Toen ik vroeg of de dieren nu wel oke waren en of ze verzorgd werden kreeg ik te horen dat er absoluut geen haast was, ze er prima bij zaten en goed werden verzorgd. Daarna bedankte meneer vriendelijk en er is niet meer terug gebeld. Zulke dingen blijven door mijn hoofd spoken en ik kan het altijd moeilijk loslaten. Wetende dat we niet de hele wereld kunnen redden.
Vanmiddag gaat mijn telefoon: De LID (Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming) heeft een melding gehad via 144 over verwaarloosde dieren, waaronder 5 schildpadden. Jullie kunnen nu wel raden welke 5 dat zijn…….
De eigenaar doet vrijwillig afstand van alle dieren maar weigert verder elke financiële bijdrage. Prima, neem ze maar mee. Deze dieren moeten hoe dan ook geholpen worden!
Later vandaag zijn ze door de LID gebracht, deze lucht zal ik niet snel meer vergeten en hoe grondig de dieren nu ook zijn gepoetst: de lucht is nog steeds afschuwelijk. De dieren hebben -sowieso- enkele maanden in rot water gezeten, nadat ze ook tijdelijk zo in de krat zijn gehouden met zijn allen, maar op aanraden van een dierenambulance weer in het water zijn terug gezet tot vandaag.
De afstandskosten voor een schildpad zijn inderdaad hoger dan voor een hond of kat, puur omdat asielen en opvangen deze dieren vrijwel altijd weer ter adoptie kunnen stellen en wij met heel veel schildpadden niet. Het overgrote deel woont permanent jarenlang in de opvang. De kosten die per schildpad wordt gevraagd, bedekt het eerste jaar en de andere 19 jaar niet.
We beseffen dat als je meerdere schildpadden hebt, het een hoog bedrag is en we zijn altijd bereid om alsnog belangeloos te helpen. Het welzijn van de dieren staat bovenaan. Er zijn al veel mensen geholpen in bijvoorbeeld de schuldsanering etc.
Ik geloof in de kracht van social media door deze verhalen te delen zodat we toch een paar donaties op halen en we in staat blijven dit soort dieren altijd te kunnen blijven helpen.
(Annabel v/d Horst, Landelijk coördinator Stichting Schildpaddenopvang Nederland)